Show simple item record

dc.contributor.authorRajalahti, Elina
dc.contributor.authorHeinonen, Jarmo
dc.contributor.authorEloranta, Sini
dc.contributor.authorAhonen, Outi
dc.contributor.authorHinkkanen, Leena
dc.contributor.authorTiainen, Minna
dc.contributor.authorKinnunen, Ulla-Mari
dc.date.accessioned2020-10-28T10:35:14Z
dc.date.available2020-10-28T10:35:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://erepo.uef.fi/handle/123456789/10137
dc.description.abstractNopea yhteiskunnan digitaalinen muutos (Digital Transformation, DT) on vaikuttanut viimeisten viiden vuoden aikana vahvasti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukehitykseen. Digitalisaatio on synnyttänyt paradigman muutoksen, mihin koulutuksen on pitänyt vahvasti reagoida vastatakseen vaadittaviin työelämän osaamistarpeisiin. Ammattikorkeakoulusta valmistuvalle ammattilaiselle on koulutuksessa taattava riittävät valmiudet toimia työelämässä ja selviytyä muutoksesta. Edellytyksenä on, että sosiaali- ja terveysalan, liiketalouden, palvelumuotoilualan ja IT-alan opettajat hallitsevat digitalisaation kehityksen. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida ammattikorkeakouluopettajien sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisessa toimintaympäristössä tarvittavaa tiedonhallinnan osaamista. Tutkimus on osa SotePeda 24/7 -hanketta. Hankkeessa mukana oleville Suomen ammattikorkeakouluille (22) lähetettiin huhti-toukokuussa 2019 kyselylomake, joka pohjautui kansalliseen ja kansainväliseen näyttöön perustuvaan tietoon. Lomakkeessa oli 12 osaamisaluetta sisältöineen. Vastauksia saatiin kolmen muistutuksen jälkeen 172. Aineisto analysoitiin faktorianalyysillä hyödyntäen maximum likelihood menetelmää, ja tuloksena saatiin 18 faktoria. Suurimman latauksen saanut faktori nimettiin tiedonhallinnan ja digitaalisuuden osaamisen faktoriksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan kyselyssä tälle faktorille latautuneita tiedonhallinnan muuttujia. Korrespondenssianalyysit ja tarkentavat erotteluanalyysit osoittivat osaamisen eroavan eri koulutusaloilla. Sosiaalialalla tiedonhallinnan osaamisessa oli koulutusaloista isommat erot kuin terveysalan opettajilla, joiden osaaminen oli tasaisemmin hyvää ja erittäin hyvää. Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan osaamisessa oli muilla tutkimukseen osallistuvilla aloilla isoja eroja oman koulutusalan sisällä.
dc.language.isosuomi
dc.relation.ispartofseriesFinnish Journal of eHealth and eWelfare
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.23996/fjhw.91541
dc.rightsCC BY-NC-ND https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectammattitaito
dc.subjecttiedonhallinta
dc.subjectkorkeakoulu
dc.subjectopetushenkilökunta
dc.subjectfaktorianalyysi
dc.titleAmmattikorkeakouluopettajien monialainen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan osaaminen
dc.description.versionpublished version
dc.contributor.departmentSosiaali- ja terveysjohtamisen laitos / Toiminta
uef.solecris.id74349967en
dc.type.publicationTieteelliset aikakauslehtiartikkelit
dc.rights.accessrights© 2020 Finnish Journal of eHealth and eWelfare
dc.relation.doi10.23996/fjhw.91541
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange198-211
dc.publisher.countrySuomi
dc.relation.issue3
dc.relation.volume12
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.okmA1
uef.solecris.openaccessOpen access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record