Terveystieteiden opettajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekninen osaaminen koulutuksen alussa
Files
Self archived version
published versionDate
2018Author(s)
Metadata
Show full item recordMore information
Self-archived item
Citation
Autio, Raija. Sormunen, Marjorita. Saaranen, Terhi. (2018). Terveystieteiden opettajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekninen osaaminen koulutuksen alussa. HOITOTIEDE, 30 (4) , 300-310.Rights
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveystieteiden opettajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikkaosaamista terveystieteiden maisterikoulutuksen (pääaine hoitotiede) alussa vuosina 2013, 2014, 2015 ja 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 77 opiskelijaa (vastausprosentti 100%). Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoin vastaus induktiivisella sisällönanalyysillä.Terveystieteiden opettajaopiskelijat tunnistivat hyvin nimeltä sosiaalisen median sovelluksia. Ohjelmista ja laitteista opiskelijat tunnistivat yleisimmät esitysgrafiikka-, videoneuvottelu-, ajanhallinta- ja verkko-oppimisympäristöohjelmat. Opiskelijoiden osaaminen painottui sosiaalisen median, tieto- ja viestintätekniikkalaitteiden sekä ohjelmien peruskäyttöön. Terveystieteiden opettajaopiskelijat olivat motivoituneita tieto- ja viestintätekniikan käyttöön ja halusivat kehittää omaa osaamistaan. Tieto- ja viestintätekniikan sisällyttäminen läpi terveystieteiden opettajankoulutuksen on keskeistä, jotta opiskelijalla olisi opettajan työhön siirtyessään tarvittava tieto- ja viestintätekninen osaaminen. Saatua tietoa voidaan hyödyntää terveystieteiden opettajankoulutuksen kehittämisessä uudet teknologiset oppimisympäristöt huomioiden.
Keywords
Link to the original item
https://www.uef.fi/web/htts/hoitotiede-lehtiPublisher
Hoitotieteiden tutkimusseura HTTS r.y.Collections
- Terveystieteiden tiedekunta [1735]