Pirullisen ongelman äärellä – Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli
Dealing with a wicked problem – A model for holistic climate change education
Files
Self archived version
final draftDate
2017Author(s)
Metadata
Show full item recordSelf-archived item
Citation
Tolppanen, Sakari. Aarnio-Linnanvuori, Essi. Cantell, Hannele. Lehtonen, Anna. (2017). Pirullisen ongelman äärellä – Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malliDealing with a wicked problem – A model for holistic climate change education. Kasvatus, 48 (5) , 456-468.Rights
Abstract
Ilmastonmuutos on yksi tämän päivän suurimmista ympäristöhaasteista, mutta toistaiseksi ilmastokasvatusta toteutetaan varsin rajallisesti ja kapea-alaisesti. Tutkimustiedon ja kasvatuksen kuilun pienentämiseksi tässä artikkelissa esitellään kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli, joka ilmentää ilmastokasvatuksen monialaista luonnetta ja erityiskysymyksiä. Malli perustuu tutkimukseen, ja ilmastokasvatuksen haasteita ja erityiskysymyksiä tarkastellaan transformatiivisen oppimisteorian valossa. Polkupyörämallin avulla esitellään ilmastokasvatuksen tärkeät osa-alueet, jotka ovat (i) tiedon lisääminen ja jäsentäminen, (ii) ajattelun taitojen kehittäminen, (iii) identiteetin, arvojen ja maailmankuvan huomioiminen, (iv) motivaation ja osallisuuden lisääminen, (v) toimintaan kannustaminen, (vi) tulevaisuuteen ohjaaminen, (vii) toiminnan esteiden tiedostaminen sekä (viii) toivon ja muiden tunteiden herättäminen. Artikkelissa myös esitetään, miten kokonaisvaltaista ilmastokasvatusta voidaan lisätä kouluopetuksessa.
Climate change is one of today's biggest environmental challenges, but so far climate education is being implemented in a rather limited and narrow way. In order to reduce the gap between research knowledge and education, this article presents a holistic climate education model that reflects the multidisciplinary nature and specific issues of climate education. The model is based on research, and the challenges and specific issues of climate education are examined in the light of transformative learning theory. The bicycle model introduces important aspects of climate education, which are (i) increasing and structuring knowledge, (ii) developing thinking skills, (iii) taking into account identity, values and worldview, (iv) increasing motivation and inclusion, (v) encouraging action, (vi) pointing to the future, (vii) becoming aware of obstacles to action, and (viii) arousing hope and other feelings. The article also presents how holistic climate education can be increased in school education.
Keywords
Link to the original item
https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatusPublisher
Kasvatustieteiden tutkimuslaitosCollections
- Filosofinen tiedekunta [479]