Show simple item record

dc.contributor.authorSouto, Anne-Mari
dc.date.accessioned2020-09-24T08:13:11Z
dc.date.available2020-09-24T08:13:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://erepo.uef.fi/handle/123456789/8327
dc.description.abstractTilastolliset tarkastelut ovat antaneet viitteitä koulutuspolkujen etnisestä ja rodullistetusta eriytymisestä Suomessa. Tässä artikkelissa lähestyn tätä ilmiötä tarkastelemalla maahanmuuttotaustaisten nuorten ja heidän ohjaajiensa välistä ohipuhumista peruskoulun ja toisen asteen välisessä nivelvaiheessa. Tuon ilmi ohjauksen käytänteitä, joilla rajataan tiettyjä ohjauksen teemoja ja osapuolia opinto- ja uraohjauksen prosesseista maahanmuuttotaustaisten nuorten parissa. Analyysini osoittaa, että vaikka kunnioitusta ja kohtaamista pidetään lähestulkoon itsestään selvinä lähtökohtina ohjauksessa, niitä ei saavuteta automaattisesti. Tutkimukseni aineiston muodostavat opinto-ohjaajien haastattelut, joita peilaan heidän ohjattaviensa haastatteluihin ja niistä tekemiini tulkintoihin. Analyysissä olen hyödyntänyt Sanna Vehviläisen jäsennystä ohjauksen orientaatioista, jonka avulla tarkastelen, millaiseen vuorovaikutukseen ohjaajat missäkin teemassa asettuvat ja millaista toimijuutta ohjaajat tukevat ja samalla ohjattaviltaan edellyttävät. Osoitan, että yksilöllisyyttä korostava ohjaus sulkee ulos sekä perhesuhteisiin liittyvät että myös yhteiskunnalliset ja rakenteelliset tekijät, jotka vaikuttavat ohjausprosessiin ja nuorten toimijuuden mahdollisuuksiin.
dc.language.isosuomi
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.relation.urihttps://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatus/kasvatus-lehti
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectopinto-ohjaus
dc.subjectmaahanmuutto
dc.subjectrasismi
dc.subjectetnisyys
dc.subjectsiirtymät
dc.titleVäistelevää ohjausta - opinto-ohjauksen yksin jättävät käytänteet maahanmuuttotaustaisten nuorten parissa
dc.description.versionfinal draft
dc.contributor.departmentSchool of Educational Sciences and Psychology / Education, Adult Education and Career Counselling
uef.solecris.id73380020en
dc.type.publicationTieteelliset aikakauslehtiartikkelit
dc.rights.accessrights© Koulutuksen tutkimuslaitos ja Suomen kasvatustieteellinen seura
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange317-329
dc.publisher.countrySuomi
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.issue3
dc.relation.volume51
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.okmA1
uef.solecris.openaccessEi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record