Miten ilmiö pääsisi paremmin esiin? Mixed methods -metodologian valintoja kasvatustieteellisessä tutkimuksessa
Tiedosto(t)
Rinnakkaistallenteen versio
published versionPäivämäärä
2024Tekijä(t)
Yksilöllinen tunniste
10.33348/kvt.143505Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisätietoa
Rinnakkaistallenne
Viittaus
Pitkäniemi, Harri. (2024). Miten ilmiö pääsisi paremmin esiin? Mixed methods -metodologian valintoja kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Kasvatus, 55 (1) , 79–91. 10.33348/kvt.143505.Oikeudet
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa pohditaan, miten ilmiö tutkimuskohteena voidaan saada haltuun siten, että sen omin piirteistö ja siinä vaikuttavat voimat nousevat kasvatustieteellisessä tutkimuksessa esiin. Tarkoituksena on kehittää pääasiassa mixed methods -lähestymistapaa, mutta käyttää hyväksi tuon tavoitteen toteuttamisessa myös kompleksisten systeemien lähestymistavan ja kriittisen realismin tarkastelua. Analyyttisen ja syntetisoivan tarkastelun perusteella rakennetaan sellaiset periaatteet, jotka tukevat metodologian kehittämistä ja sellaista empiirisen tutkimuksen suunnittelua, joka tavoittelee näkymää tutkimusmetodologisen verhon taakse: ilmiöön, sen olennaisuuksiin ja kompleksiseen kokonaisuuteen. Johtopäätöksinä esitetään seuraavat painopisteet: Ilmiön käsitteellinen mallintaminen kehittää metodologian suunnittelua tutkimuksessa. Lokaalisuus ja generaalisuus yhdistyvät metodologiassa; ne eivät erkaannu. Sotkuisuus on välitila – ei lähtökohtaisesti tutkimuksen virhe tai lopullinen tutkimustulos. Fokusointi prosessiin on kasvatuksen ilmiön tutkimuksessa olennaista, mutta myös kertatutkimukset ovat apuna kokonaisuuden hahmottamisessa.
Avainsanat
Linkki alkuperäiseen julkaisuun
https://doi.org/10.33348/kvt.143505Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraKokoelmat
- Filosofinen tiedekunta [486]