Pienryhmäsimulaatiot moniammatillisen vuorovaikutuksen oppimisessa
Tiedosto(t)
Rinnakkaistallenteen versio
published versionPäivämäärä
2024Tekijä(t)
Yksilöllinen tunniste
10.33348/kvt.136884Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisätietoa
Rinnakkaistallenne
Viittaus
Mönkkönen, Kaarina. Koponen, Jonna. Kekoni, Taru. Kallinen, Kati. Salmi, Anne. (2024). Pienryhmäsimulaatiot moniammatillisen vuorovaikutuksen oppimisessa. Kasvatus, 55 (1) , 47-62. 10.33348/kvt.136884.Oikeudet
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää yliopisto-opiskelijoiden jäsennyksiä pienryhmäsimulaatioista oppimisensa mahdollistajana ja selvittää, mitä opiskelijat niiden avulla oppivat moniammatillisesta vuorovaikutuksesta. Tarkastelumme pohjautuu kolmeen oppimisteoreettiseen lähtökohtaan: simulaatio-oppimiseen, draamalähtöiseen sekä integratiiviseen oppimiseen. Laadullisen tutkimuksen aineistona käytimme oppimispäiväkirjoja, joita sosiaalityön, sosiaalipsykologian ja psykologian opiskelijat (n=47) olivat kirjoittaneet osana simulaatio-oppimisen opintojaksoa. Analysoimme aineiston narratiivisen sisällön analyysin keinoin. Pienryhmäsimulaatiossa oppimisen elementtejä olivat tunnekokemus, roolit, todenmukaisuus, toimijuus, orientaatio moniammatilliseen yhteistoimintaan sekä asiakaslähtöinen kohtaaminen. Näistä elementeistä jäsentyi pienryhmäsimulaatiossa oppimista ohjaava kehys, jonka kautta oli mahdollista huomioida pienryhmäsimulaatioiden onnistumisen elementtejä moniammatillisen vuorovaikutuksen oppimisessa. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista soveltaa laajasti myös monien tieteenalojen moniammatillista yhteistyötä ja vuorovaikutusta sisältäviin konteksteihin.