Lukion ensimmäinen yhteinen matematiikan kurssi - mielekästä ja merkityksellistä
Tiedosto(t)
Rinnakkaistallenteen versio
published versionPäivämäärä
2019Tekijä(t)
Portaankorva-Koivisto, Päivi Maria
Eronen, Lasse
Hannula, Markku
Kupiainen, Sirkku
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisätietoa
Rinnakkaistallenne
Viittaus
Portaankorva-Koivisto, Päivi Maria. Eronen, Lasse. Hannula, Markku. Kupiainen, Sirkku. (2019). Lukion ensimmäinen yhteinen matematiikan kurssi - mielekästä ja merkityksellistä. FMSERA Journal, 2 (1) , 57-66.Oikeudet
© Authors
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion matematiikan opettajien ja opiskelijoiden ensikokemuksia kaikille yhteisestä matematiikan kurssista MAY1. Aineisto kerättiin keväällä 2017 sähköisellä kyselyllä. Kyselyyn vastasi 1 560 opiskelijaa ja 46 opettajaa 36 lukiosta eri puolilta Suomea. Aineiston perusteella kurssi ei tavoitteistaan huolimatta lisännyt pitkän matematiikan opiskelijoiden määrää. Kurssi koettiin kertaavana, laajana ja vaikeana, eikä se näyttänyt muuttavan opiskelijoiden kuvaa matematiikasta. Eräs keskeinen yksittäinen tekijä pitkän matematiikan ennakkoon valinneiden ja valintaansa vaihtaneiden kohdalla näytti olevan peruskoulun matematiikan päättöarvosanan ja kurssiarvosanan välinen ero.
Linkki alkuperäiseen julkaisuun
https://journal.fi/fmsera/article/view/69899Kokoelmat
- Filosofinen tiedekunta [463]