Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen vakava-valintakokeessa
Tiedosto(t)
Rinnakkaistallenteen versio
final draftPäivämäärä
2019Tekijä(t)
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisätietoa
Rinnakkaistallenne
Viittaus
Metsäpelto, R-L. Viljaranta, J. Tuominen, H. Aunola, K. Poikkeus, A-M. Mullola, S. (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen vakava-valintakokeessa. Kasvatus, 50 (2) , 136-148.Oikeudet
Tiivistelmä
Tassa tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijoiden yhteytta menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan valintayhteistyoverkoston toteuttamassa opiskelijavalintakokeessa (VAKAVA). Tutkimukseen osallistuivat Jyvaskylan yliopiston luokanopettajakoulutukseen pyrkineet hakijat vuosina 2014 ja 2015 (n = 399). Tutkimusaineisto koostui VAKAVA-koepistemaarista seka hakijoiden itsearvioinneista, jotka liittyivat erilaisiin tavoiteorientaatioihin ( oppimis-, saavutus-, suoritus-lahestymis-, suoritus-valttamis- ja valttamisorientaatio) seka muihin motivaatiotekijoihin (kokemus opiskelun mielekkyydesta, luovutusherkkyys ja epaonnistumisen pelko ). Polkumallinnuksen tulokset osoittivat, etta VAKAVA-kokeessa menestyivat yhtaalta ne hakijat, jotka saivat korkeita arvosanoja ylioppilaskokeessa, ja toisaalta ne, jotka kokivat opiskelun mielekkaaksi. Lisaksi hyvaan valintakoemenestykseen liittyivat halu menestya paremmin kuin muut ja vahainen epaonnistumisen pelko. Tuloksilla on merkitysta opettajankoulutuksen ajankohtaisen kehittamiskohteen eli opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen kannalta.
Avainsanat
Linkki alkuperäiseen julkaisuun
https://ktl.jyu.fi/fi/julkaisut/kasvatusKokoelmat
- Filosofinen tiedekunta [463]