dc.contributor.author | Koskinen, Rauno | |
dc.contributor.author | Pitkäniemi, Harri | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T06:19:59Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T06:19:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://erepo.uef.fi/handle/123456789/8110 | |
dc.description.abstract | Synteesitutkimuksemme tarkoituksena on rakentaa laaja-alainen koonti niistä yhteyksistä, jotka kohdentuvat matematiikan kouluopetukseen ja mielekkään oppimisen kontekstiin. Tutkimusmetodologisesti synteesi koostuu kvalitatiivisista, kvantitatiivisista ja mixed methods –lähestymistapaan perustuvista alkuperäistutkimuksista ja muutamista meta-analyyseistä. Lopullinen Ebsco-haku tuotti 50 analyysiin soveltuvaa julkaisua vuosilta 2007–2017. Aineiston analyysin alkuperäisenä kehikkona toimi aikaisemmin laadittu käsitteellinen malli (Koskinen, 2016). Aineistostamme ei löytynyt yhtään tutkimusta, jossa olisi tutkittu edellä mainittua kokonaisuutta. Tutkimustulosten mukaan matemaattiseen ymmärtämiseen tähtäävät opetuksen lähestymistavat – kontekstuaaliset, konkreettiset ja sosiaaliset – edistävät mielekästä oppimista. Niiden onnistunut soveltaminen edellyttää kuitenkin opettajan taitoa valita sopivat välineet ja käyttää niitä sekä oppilaan toiminnan vuorovaikutteista ohjaamista. Näiden lähestymistapojen yhdistäminen opetuksessa parantaa entisestään niiden vaikuttavuutta. | |
dc.language.iso | suomi | |
dc.publisher | Ainedidaktiikka-lehti | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktiikka | |
dc.relation.uri | http://dx.doi.org/10.23988/ad.82548 | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject | matematiikka | |
dc.subject | opetus | |
dc.subject | oppiminen | |
dc.subject | synteesitutkimus | |
dc.subject | holistinen lähestymistapa | |
dc.title | Matematiikan opetus mielekkään oppimisen edistämisessä: Integratiivista mallia kohti | |
dc.description.version | published version | |
dc.contributor.department | School of Applied Educational Science and Teacher Education / Joensuu | |
uef.solecris.id | 70187854 | en |
dc.type.publication | Tieteelliset aikakauslehtiartikkelit | |
dc.relation.doi | 10.23988/ad.82548 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 79-98 | |
dc.publisher.country | Suomi | |
dc.relation.issue | 1 | |
dc.relation.volume | 4 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.okm | A1 | |
uef.solecris.openaccess | Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu | |
dc.rights.copyright | © Ainedidaktiikka | |
dc.type.displayType | article | en |
dc.type.displayType | artikkeli | fi |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |