Taidekasvatuksen askelia kanssaolemisen dialogiin
Files
Self archived version
final draftDate
2023Author(s)
Metadata
Show full item recordMore information
Self-archived item
Citation
Mäkelä, Jussi. (2023). Taidekasvatuksen askelia kanssaolemisen dialogiin. Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja, 246,Rights
Abstract
Kasvatuksen, myös taidekasvatuksen, tärkein päämäärä on moraalisubjektiksi sivistäminen. Moraalisubjekti tunnistaa lajirajat ylittävän vastuunsa niin eläimiä, luontoa, kuin koko eloa kohtaan. Nykyisenä modernina, kuluttajayksilön vapauksia ja oikeuksia korostavana aikana kasvatuksen ontologinen haaste on osoittaa enemmän-kuin-ihmismaailman merkityksellisyys. Artikkeli ottaa kriittiseen tarkasteluun itsensä maailman ylle korottaneen kuluttajasubjektin ja purkaa subjektiviteettiin liimautunutta harhaa lajienvälisistä hierarkioista. Posthumanistisia virtoja seuraillen kyseenalaistetaan hierarkioiden perustana olevat rajanvedot ja annetaan eläimen haastaa katsomaan toisia elämisentapoja. Uutta olemisymmärrystä voi avautua myös taiteen harjoittamisen kautta. Gert Biestan ajatuksiin tarttuen taidetta tarkastellaan maailman kanssa käytävänä dialogina, jossa yksilöminuuden kahleet hellittävät ja olemisen ydin toinen-toisensa-kanssa-olemisena alkaa paljastua. Dialogisen ontologian luonnostelu poimii aineksia
Biestan ja Veli-Matti Värrin ajatusten ohella varsinkin Jean-Luc Nancyn ontologiasta ja Hans-Georg Gadamerin hermeneutiikkaan sisältyvästä dialogiajattelusta. Taiteen harjoittamiselle olennainen vastarinnan kokemus kääntyy laji- ja oliorajat ylittäväksi neuvottelemiseksi, jossa materiaalin kanssa mitellään yhteiseen lopputulokseen päätymiseksi. Neuvotteleva taidekasvatus välittää tämän asennoitumisen myötä ajatusta monilajisesti dialogisesta ontologiasta.
Keywords
Publisher
NuoristotutkimusverkostoCollections
- Filosofinen tiedekunta [463]